Dol-simpel!
Het is te gek welke innovaties op ons afkomen. Dat gaat ons zorglandschap ingrijpend veranderen. Binnen jaren. Daartegenover kun je elk moment beginnen om zelf, heel simpel in kleine stapjes te ontwikkelen op weg daarheen! Dat geeft rust, eigen regie, richting en energie.
Afgelopen vrijdag. Congres „sustainable health careâ€. 140 vooral jong volwassenen, overwegend geneeskunde studenten. Zinderend en hunkerend naar innovatie en inspiratie om zorg beter te maken! Veel eigen ideeën en initiatieven hierin. Indrukwekkende presentatie van Radboud UMC. Voorlopend in denken en doen onder de academische ziekenhuizen in Nederland. Belangstelling van Apple en Microsoft voor hun vernieuwingen! Presentaties hoe het zorglandschap binnen jaren dramatisch gaat veranderen. Door technologie die bij mensen thuis informatie gaat opnemen zonder dat je dat als patiënt merkt. Diagnose op afstand, consult digitaal aan huis en toenemend behandeling thuis! Ziekenhuisbezoek verminderend, gemak verhogend, kwaliteit verhogend, kosten verlagend. De grote ziekenhuizen, andere instellingen, instituten, overheid en verzekeraars van nu zullen hier niet tegen opgewassen zijn en imploderen. Binnen jaren!…….
Daar tegenover kun je elk moment zelf beginnen en hier op aansluiten. In alle rust. In hele kleine stapjes. Telkens verbeteren. Als dat op je werk nog niet lukt, want je krijgt je collega’s nog niet mee: begin op je eigen werkplek. Of thuis. Kijk hoeveel je daar van kunt leren! Leren om het in je genen te krijgen: Lean denken en doen helpt daarbij. Dat past het Radboud UMC ook toe. Dat neem je dan vanzelf mee naar je werk. Gaan anderen nieuwsgierig en jaloers worden. Zo verander je cultuur van binnen uit. Van klein naar groot. Weet je nog? De wereld veranderen, begint bij jezelf!
Als voorbeeld een Lean-waardestroomanalyse van de voorbereiding van mijn zaterdagontbijt. Althans het eindproces: 4 minuten!
[youtube]http://youtu.be/9HoZ13LU5bI[/youtube]
Wat zie jij in dit filmpje als je observeert door een Lean-bril? Mij valt op dat die 4 minuten als je er naar kijkt eindeloos lijken. Ik probeer mijn tijd te vullen met waardetoevoeging: zinvolle handelingen op weg naar „zo snel mogelijk een lekker ontbijt naar boven. Mijn klantenwaarde-definitie: “warm (!) roerei, sap, thee (met honing!), beschuitâ€. Ik loop veel heen en weer (verspilling). Als ik het gas aansteek is onduidelijk of het gas al aan is. Dat kost tijd en vraagt controle. (2 verspillingen). Gaandeweg blijkt de lamp boven het fornuis kapot. Die was mijn zoon aan het repareren. Vergeten, waarmee ik zinloos probeerde de lamp aan te krijgen (verspilling). Mijn zoon heeft daartoe exact geanalyseerd wat de oorzaak is en een nieuw onderdeel besteld. Zijn analyse was een week eerder, anderhalve dag na het filmpje heeft hij het probleem verholpen. Dit was voor de tussen-tijd een acceptabele oplossing. Én leidde tot een structurele verbetering. Beide een onderdeel van lean-probleemoplossen. Voor mijn doen ben ik heel rustig en bedeesd. Toch straalt ik op het filmpje niet de rust uit die ik zelf “meen aan te nemen” (verspilling)…. dat blijft een ontwikkelpunt voor mij. Het duurt lang voordat het kraanwater warm wordt. Daartoe hebben wij een ‚quooker’ laten aanleggen. In wezen compensatie (verspilling) voor een niet structureel opgelost probleem. Het ding is duur. Blijkt na 5 jaar dure vervanging van onderdelen te vragen. Na 10 jaar afgeschreven. Doe ik hierna anders. Het schoonmaken onderweg levert wel schone vaat en een ‚leeg’ aanrecht na afloop op!
Door te observeren zie je wat je anders niet in de gaten hebt. Wordt je je bewuster van wat je doet. Zie je telkens weer mogelijkheden voor verbetering: minstens 6 verspillingen!
Reageer hieronder! Als oefening voor jezelf in objectief observeren! Beschouwen zonder oordeel. Wat zie jij, wat ik niet zag en waarmee ik kan verbeteren? Zal ik daarna verklappen of mijn klant hier blijer van wordt, mijn verspilling vermindert en hoge inspiratie op peil blijft. Want dat levert lean denken en doen op!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!