Het nut van een Lange Termijn – visie

Van onze netwerk-partners GemeenteSteedsBeter gunnen wij jou ook dit bericht.
Voor het begrip visie bestaan veel definities. Wat ze gemeen hebben is dat het gaat over de toekomst en dat het gaat om wat de organisatie zelf vindt van die toekomst. Het is geen voorspelling van de toekomst, maar een stip op de horizon die richting geeft aan het bedrijfsbeleid. Een Lange Termijn (LT-) visie heeft betrekking op een periode van minstens 15 tot 20 jaar in de toekomst.
Voor een organisatie, die streeft naar continue verbetering van haar werkprocessen, is die stip op de horizon van essentieel belang. De LT-visie geeft richting aan de verbetervoorstellen waaraan gewerkt zal worden. Het is geen doel, maar een richting. De stip op de horizon zal waarschijnlijk nooit bereikt worden en dat is ook niet nodig.
Toyota (kraamkamer van Lean denken en doen) hanteert al tientallen jaren lang een LT-visie voor haar productiebeleid, met de volgende elementen:

  • Nul fouten
  • 100% waarde toevoeging
  • 
Enkelstuks flow, in volgorde op order
  • Veiligheid voor mensen.

Dit alles is gericht op “de beste auto’s tegen de laagste kosten”.
Veel organisaties hebben ooit een visie geformuleerd, maar gebruiken deze onvoldoende. Het formuleren van een visie wordt gezien als een “moetje”. Het hoort nu eenmaal bij het jaarplan, maar verdwijnt daarna al snel naar de achtergrond.
Hoe jammer dit kan zijn, ondervonden wij bij een klant. De afdeling stadsingenieurs van een gemeente wilde graag aan de slag met in kleine stappen verbeteren. Op zoek naar een visie die de verbetervoorstellen richting zou geven, bleek er al een uitdagende en concrete visie in het jaarplan te staan. Deze was echter nooit als de stip op de horizon gepositioneerd. Terwijl tijdens het bespreken ervan medewerkers enthousiast constateerden dat deze visie hen niet alleen zou helpen om de juiste weg te bewandelen, maar hen ook inspireerde. Gelukkig krijgt deze visie nu een tweede kans.
In het slechtste geval wordt de visie na een paar jaar veranderd, want “de huidige werkt niet” en “je kan niet steeds dezelfde visie hebben”. Een goed geformuleerde visie echter, kan en moet zelfs jaren mee gaan en is sturend en inspirerend in alle lagen van de organisatie.
Staat jouw LT-visie al? Zet hem anders in je eigen meerjaren-A3 en surf daartoe naar www.mijnA3.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *